FAQ

Här fyller vi på vanliga frågor (Q) och svar (A) allt eftersom.

Q: Mitt program startar inte, varför? Jag kör Mac.
A: BL Ekonomi kräver att du har Java 7 eller senare för att det ska fungera. Kontrollera det genom att gå till Program – Verktygsprogram och öppna programmet Terminal och vid promten skriva:

java –version

Observera att det ska vara ett mellanslag mellan java och minustecknet, men inte mellan minustecknet och version. Tryck enter. Då kommer en fråga om du vill installera Java, svara Ja på frågan. Starta sen programmet.

Q: Hur importerar jag ett räkenskapsår via SIE4-fil till min organisation?
A: För att importera ytterligare räkenskapsår till ett företag gör du så här: 1. Arkiv – Importera… 2. Leta fram den fil som du ska importera. 3. SIE-filen visas i en ny flik för förhandsgranskning. Klicka på pilen vid företagsnamnet och sen vid Räkenskapsår så expanderas räkenskapsåret fram, högerklicka sen på räkenskapsåret och välj Importera. Tänk dock på att du måste importera räkenskapsåren i följd om du har flera. Detta för att det inte ska kunna uppstå något glapp i din bokföring!

Q: Jag ser inte mina verifikationer!
A: Kontrollera att du är inne i ditt företag. Företagsnamnet på det företag du är inne i står längst uppe i programmet. Om det står ”Ny organisation” där är du inte inne i ditt företag. Programmet är inställt så att du ska komma in i det företag som du var inne i när du senast stängde ner programmet. Om du loggar ut innan du stänger ner programmet behöver du däremot välja företaget efter att du har loggat in nästa gång. Du väljer företaget genom att dubbelklicka på företagsnamnet alternativt högerklicka och välja Öppna.

Q: Jag ser inte mitt företag!
A: Kontrollera att du är inloggad på din användare. Om du är inloggad ska du se en ”gubbe” längst ner till höger i programmet. För muspekaren över gubben så ser du vilken användare som är inloggad. Om du inte är inloggad går du till Arkiv – Logga in. Skriv in användarnamn och lösenord och välj Logga in. Om du bockar i ”Logga in automatiskt hädanefter” behöver du inte skriva in användarnamn och lösenord nästa gång du öppnar BL Ekonomi. Om du har tappat bort dina användaruppgifter kan du vända dig till supporten så hjälper vi dig.

Q: Varför är programmet långsamt?
A: Detta beror troligtvis på hur snabb din internetuppkoppling är. Det kan även bero på den server som programmet jobbar mot, som kan sakta ner programmets hastighet innan serverinställningarna är korrekt inställda för programmet.

Q: Måste jag säkerhetskopiera själv?
A: Både ja och nej…
Nej, för att säkerhetskopiering av ditt/dina företag sker på BL Ekonomis server en gång/dygn. Vid en eventuell serverkrasch kan vi därför garantera backup-kopior av ditt/dina företag. Om du får en datakrasch eller byter dator behöver du bara logga in på nytt och på så sätt hitta dina uppgifter och företag.
Ja, för att kunna ångra en felaktig transaktion eller inför en SIE-import när du redan har verifikationer som ska kompletteras. Läs mer om detta här.

Q: Jag har glömt bort mitt lösenord/användare eller min licensnyckel – vad gör jag?
A: Välj Arkiv – Logga in och fliken Hjälp i inloggningsrutan. Fyll i din registrerade epostadress så får du dina inloggningsuppgifter mailade till dig.